IMG_3408

El-Mustangen kjører i front for Fords nye el-bilsatsning

Ford Mustang er en av tidenes aller mest ikoniske biler, kjent for sin testosteronbrummende V8-motor og tøffe stil. Nå kjører den helelektriske atleten lydløst i front for Fords nye generasjoner kjøretøyer. Ni nye el-bilvarianter kommer til Bilservices Ford-avdeling innen 2024.

- Ja, brummingen fra Mustangens V8-motor er selve gromlyden i ørene på bilinteresserte. Men nå er den historie og stort sett objekt for samlere og entusiaster. Det er den nye, helelektriske Mustangen som representerer framtida, sier Ford-salgssjef Paal Karlsen hos Bilservice på Pindsle. 

Vel har den et sprekt utseende, men el-Mustangen er først og fremst en trygg familie- og bruksbil med bred appell, mener Karlsen. Selv om el-varianten er en radikalt annerledes bil enn den legendariske Mustangen, er den ikke uten gjenkjennelige elementer fra forgjengeren. Fronten og den skråformede bakdelen bekrefter slektskapet.

Kjøpelyst til himmels

Siden lanseringen for drøyt et år siden har interessen og kjøpslysten gått nærmest til himmels, bekrefter salgssjefen.

- Mottakelsen har vært overveldende. Bare i Sandefjord har vi solgt rundt 80 siden lanseringen. Dessverre greier vi ikke levere nok biler og mange fortviler litt over lang leveringstid, særlig på biler hvor kunden ønsker skreddersydde løsninger. Der er ventetida på åtte måneder pluss.

El-Mustangen har appell i alle aldersgrupper, erfarer salgssjefen hos Ford.

- Mustang-kjøperne er fra 22-23 år til godt over 80. Det forteller mye om bilens allsidige egenskaper. Lang rekkevidde betyr mye for folk. 61 mil er et godt salgsargument. Allerede fra standardutgaven er bilen godt utstyrt. At hengervekten er økt til 1000 kilo er også et viktig poeng. Og så sparker den jo godt fra - når det trengs. GT-versjonen med 487 hestekrefter og akselerasjon fra 0-100 på 3,7 sekunder gir mange en god «Mustang-følelse», sier Karlsen. Den er raskere enn den bensindrevne med V8-motor, legger han til.

Alt handler om elektrisk

Er det typisk norsk? Kari og Ola kjøper sjelden standardmodellen når de skal ha bil. Noe ekstra vil også Mustang-kundene ha, bekrefter Karlsen.

- De skal gjerne ha 4-hjulstrekk, long range, en ekstra teknologipakke og vinterhjul inkludert. En slik variant vil koste rundt 680.000 kroner. Så vet vi jo ennå ikke om det kommer et momstillegg fra 1. januar.

Uansett er det elektriske modeller så å si alt handler om hos Ford Norge framover. Bare for noen få år siden handlet alt bilsalg hos Bilservice om bensin og diesel. Nå er det ikke mulig å få kjøpt en eneste ny Ford personbil med diesel i Norge.

- Hva skjer i firmabilmarkedet?

- Bedriftene går mot helelektrisk, kanskje noe hybrid. Jotun for eksempel velger nå elektrisk, i noen tilfeller hybrid, forteller Fords salgssjef Paal Karlsen.