- Hos oss er det ingen eller svært kort leveringstid på ny elbil, forteller Ken Raymond Stamper (tv) og Kjetil Aasheim, som driver den helelektriske bilsalgsavdelingen under Bilservice på Pindsle. BYD er allerede en salgssuksess i Sandefjord. Maxus er ventet å bli det samme.

- Hos oss er det ingen eller svært kort leveringstid på ny elbil, forteller Ken Raymond Stamper (tv) og Kjetil Aasheim, som driver den helelektriske bilsalgsavdelingen under Bilservice på Pindsle. BYD er allerede en salgssuksess i Sandefjord. Maxus er ventet å bli det samme.

Nyåpnet i Pindslebyen: Vestfolds første «supermarked» for elbiler!

Det måtte komme - Vestfold første spesialforretning kun med elbiler! Om noen dager åpnes dørene til «Bilservice - Helt elektrisk» - en 1000 kvadratmeter stor bilhall rett ved rundkjøringen på Pindsle. Her introduseres flere nye elbilmerker - person- såvel som varebiler.

 

Morselskapet Bilservice vegg i vegg skal fortsatt selge de kjente elbilene fra Volvo, Ford og Renault. Til den rendyrka elbilavdelingen kommer først og fremst nye merker, de fleste kinesiske. 

- Vi er trygge på at satsingen på et salgssenter kun for elbiler er riktig og skjer til rett tid. Etterspørselen etter elbiler er formidabel nå om dagen. Å introdusere disse fem nye merkene for kundene våre er en spennende oppgave, sier salgssjef Ken Raymond Stamper. Han driver sammen med salgskonsulent Kjetil Aasheim det nye salgssenteret.

Ved åpningen i månedsskiftet vil tre av modellene være på plass: BYD, Maxus og MG. I juni utvides stallen med Subaru og senere utover høsten eksklusive Seres - et premiummerke i den litt sportslige retningen. Også andre merker kan komme.

Mest kinesisk

Repertoaret av kinesisk produserte elbiler er kraftig utvidet de senere år. Og bølgen med nye modeller har ikke på noen måte lagt seg. Norge er med sin elbilpolitikk et svært attraktivt marked for produsentene. Ja, det er så forlokkende at leveranser av enkelte merker forbeholdes kun det norske markedet, forteller Ken.

- Ta BYD for eksempel. Alle nye biler sendes til Norge. For svært mange er nok merket ennå ukjent. Men BYD er altså Kinas største produsent av elbiler. Den kom hit til Pindsle i fjor sommer. Vi ventet litt i påvente av at den skulle få på plass den siste og mest moderne batteriteknologien. Fra da og frem til nyttår solgte vi over 40 biler! 

Leveringstid er en akilleshæl for svært mange elbilprodusenter nå om dagen. Flere produksjonsanlegg har stoppet helt eller delvis på grunn av mangel på elektroniske komponenter eller andre deler.

- Vi som selger kinesiske biler har et klart fortrinn. Hos oss er det nemlig ingen eller svært kort leveringstid. En ny BYD kan du få så si på dagen. De andre merkene vi har i porteføljen har stort sett en leveringstid på rundt tre måneder.

BYD ansees for å være et premiummerke til svært gunstig pris, forteller Kjetil Aasheim.

- Det lages kun én BYD-modell, så her slipper kunden å forholde seg til ofte forvirrende mange tilvalgsmuligheter. Prisen er på 599.000 kroner. Tillegg er eventuelt frakt og levering, vinterdekk, metallic lakk og tilhengerfeste.

Femseter til 379.000!

De to bilselgerne forventer seg også mye av Maxus, som kanskje er mest kjent som et varebilmerke. Men også personbiler kommer fra denne fabrikken. Et av de første eksemplarene her til lands av femseteren Maxus Euniq 6 er allerede på plass i Sandefjord. Priset som den er til 379.000 kroner, blir den ikke lett å hamle opp med for konkurrentene i klassen.

- Men så har bilkjøpere flest en gammel bil de vil bli kvitt. Hva med den?

- Ja, vi vet at kunder ofte opplever slike prosesser som trøblete greier. Vi har en ganske enkel løsning. Bruktbilselskapet Easy som er heleid av konsernet, kjøper og selger brukte biler og bare det. Gjennom Easy sørger vi for at salget av bruktbilen skjer trygt og enkelt.

- Hva med verksted og service?

- Vi har dedikert personell for alle de nye bilmerkene ved Bilservice-verkstedet vårt her på Pindsle. Mekanikerne har gjennomgått ordentlig kursing, så her er alt på stell. Verdt å nevne er også at elbiler gjennomgående krever færre besøk på verksted enn tradisjonelle diesel- og bensinbiler.

Gjennom opprettelsen av den nye elbilavdelingen på Pindsle ruster Bilservice seg også for å møte den forventede veksten i etterspørselen etter elektrisk drevne varebiler. 

- Gjennom Maxus og BYD vil vi ha et godt utvalg av elvarebiler - fra planbil til små varebiler. Jeg tror utvalget dekker de fleste behov. De som har kjøpt elvarebil merker fordelene ganske fort. Driftskostnaden er lavere, serivicebehovet mindre. Og så gir Enova tilskudd både ved kjøp og leasing. Samlet sett: Gunstig, sier Ken.

Fakta Bilservice - Helt Elektrisk

  • Salgssenter kun med elbiler på Pindsle.
  • Representerer fem merker i elbilmarkedet:
    • BYD - syvseters suv i premiumklassen.
    • MG - elbiler produsert i Kina under det gamle, engelske bilmerket.
    • MAXUS - kinesiske elvarebiler og personbiler.
    • SUBARU - japanernes første elektriske suv. Ventet på forsommeren.
    • SERES - kinesisk elbil i premiumklassen. Ventet i høst.